De dikke darm spreekt

Prikkelbaar? Luister naar wat je dikke darm je te zeggen heeft.

 ‘Ik ben je dikke darm en deze keer mag ik iets vertellen over hoe ik in elkaar zit.

Voel je wel eens een knoop in je buik? Of van die heerlijke vlinders van opwinding? Soms kun je ook “je buik vol hebben” van alles. Al deze uitdrukkingen wijzen er op dat ik een voelend orgaan ben. Vaak voel ik al aan wat er bij jou speelt voordat je het zelf weet.

Als dikke darm loop ik van rechts onder in je buik (waar de blindedarm zit) naar boven, ga dwars overlangs naar links, en dan weer naar beneden. En daar eindig ik en wat uiteindelijk niet meer nodig is voor je, komt in de wc pot terecht….
Weet je dat ik wel anderhalve meter lang ben! Eigenlijk ben ik een ronde tunnel, met een binnen- en een buitenkant. Mijn binnenkant bestaat uit een slijmhuid en daar leven heel veel bacteriën. Die zijn nodig om de laatste resten voedingsstoffen uit het eten te halen, dat al eerder onderweg naar mij toe, verteerd is. En weet je dat ik zelfs ook nog vitaminen aanmaak? Vitamine K en B bijvoorbeeld. Verder werk ik traag en soms heb ik wel dertig uur nodig om het eten dat verwerkt wordt te verteren.

Mijn binnenkant heeft baat bij een rustig evenwicht. Als dat evenwicht wordt verstoord (stress, opwinding, verkeerd of snel eten) dan krijg jij pijn in je buik en ik moet zorgen dat het evenwicht weer hersteld wordt. In dat proces komt soms gas vrij of soms heb je de ene dag last van diarree en een paar dagen later verstopping. Dat is dus de prikkelbare darm.
Als mijn evenwicht verstoord is voel jij je ook prikkelbaar, omgekeerd geldt dat ook. En als jij niet lekker in je vel zit, ben ik ook uit m’n evenwicht. In tijden van intensieve veranderingen in je leven help ik je om alles los te laten wat je niet meer nodig hebt.

In die binnenkant zitten ook nog hele dunne laagjes die deel uit maken van het zenuwstelsel. Dat worden de buikhersenen genoemd. Daarmee ‘voel je voordat je voelt!’ Dat komt er eigenlijk op neer dat er onbewuste boodschappen naar boven toe (naar je hersenen) worden doorgegeven, maar eerst voel je ze ‘in je buik’. Als je goed luistert naar de boodschappen die ik je geef, ben ik een bron van informatie en wijsheid voor je. Dan weet je al wat je moet doen voordat je erover hebt nagedacht.

Vanuit de TCM gezien, ben ik direct verbonden met de longen en de huid. Wij zorgen voor de uitscheiding van afvalstoffen. Als dat niet goed genoeg kan gebeuren, ontstaan er ergens anders mogelijk ontstekingen. En in het ergste geval heb je dan antibiotica nodig. Dat is heel vervelend voor mijn innerlijke evenwicht (darmflora), want een deel van de ongeveer 400 soorten goede bacteriën gaan ook dood door de antibiotica. Je kunt mij dan helpen door probiotica te nemen of veel yoghurt met probiotica te nemen, dan kom ik snel weer bij.

Als ik niet goed functioneer, kan het zijn dat je problemen hebt met loslaten. Vraag je jezelf wel eens af of je alles nog nodig hebt waar je aan blijft vasthouden? Ook als je veel verdriet hebt, kan mij dat in de weg zitten.

En weet je waar ik het meest van hou? Een ontspannen buik, zodat ik je kan helpen je rijkdom aan gevoelens in alle glorie te ervaren. Je intuïtie, creativiteit, inspiratie zullen tot bloei komen en je krijgt nieuwe kansen als het oude is losgelaten.’

Hier wat tips om je dikke darm in topvorm te krijgen:

  1. Masseer het gebied rondom de navel. 2 vingerbreedtes diagonaal van de navelrand liggen boven en onder elk twee punten, en als je die masseert, gaat de dikke darm ontspannen.dikke darm.jpg
  2. Goed eten: gevarieerd, kleurig, puur, langzaam en goed kauwen. Af en toe een dag vasten helpt de dikke darm om weer tot rust te komen.
  3. Ontspan… Een mooie manier is om te leren met aandacht de ademhaling te volgen in onderbuik (juist ja, dan gaat de dikke darm mee ontspannen). Zwemmen helpt ook of een lekkere massage.
  4. Wandelen is heel goed voor de spijsvertering. Als je het ook nog combineert met buiten wandelen, profiteer je gelijk van de broodnodige zonneschijn en frisse lucht, zeker als je dit in een groene omgeving doet.
  5. Masseer de loslaatpunten met esogetische Wilde-kruidenolieDe loslaatpunten liggen op de overgang van achillespees naar de kuitspier. Extra bonus: een betere slaap en mogelijk krijg je dromen die je iets vertellen over de achtergrond van de thema’s die met loslaten te maken hebben.
  6. Masseer het volgende punt op de handen, zowel links als rechts. Dit punt ligt op beide handen in het ‘zwemvlies’ tussen duim en wijsvinger, op het hoogste punt. Bij de meeste mensen doet het pijn als je erin knijpt. Dit puntdikke darm hand.jpg mag je niet behandelen bij zwangerschap.

 

 

 

 

Deze tips helpen de functie van de dikke darm te verbeteren.