Producten

Vitamine D3

Producten

Vitamine D3

de zonneschijn-vitamine

“Eet gevarieerd, dan krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen”. Dit bekende advies geldt helaas niet voor vitamine D. Deze vitamine, van belang voor onder meer het immuunsysteem en de botten, is niet in voldoende mate aanwezig in onze voeding. Vitamine D wordt vooral aangemaakt wanneer de huid wordt blootgesteld aan UVB-stralen van de zon.

Er is echter lang niet altijd voldoende UVB-straling in het zonlicht om vitamine D te maken. Tijdens de herfst- en wintermaanden staat de zon te laag. Men ziet dan ook dat de concentratie vitamine D3 in het lichaam afneemt naarmate de winter vordert.
Als moderne mens ‘saboteren’ we bovendien de vitamine D-aanmaak wanneer de zon wel hoog genoeg staat. Een groot deel van ons leven speelt zich af in huizen en andere gebouwen. Het (goede) advies om zonnebrandcrème te smeren wanneer we wat langer in de zon verblijven geeft vervolgens de doodsteek aan onze vitamine D-productie.

Een vitamine D-supplement kan dan uitkomst bieden. Eén of twee capsules Vitamine D3 & K2 zijn voldoende om te compenseren voor een tekort.

180 capsules à 25 mcg vit. D3 en 75 mcg vit. K2
90 tot 180 dagen gebruik
€ 15,90

Tekort aan vitamine D

Vitamine D3 kan ook uit de voeding betrokken worden. In voedingsmiddelen is vitamine D3 echter slechts in zeer geringe mate aanwezig. Er zit redelijk wat vitamine D3 in enkele vette vissoorten zoals zalm, haring, sardines en forel. Maar dat eet lang niet iedereen. Er zit ook een beetje vitamine D3 in melkvet en eierdooiers.

Door de beperkte aanwezigheid van vitamine D3 in de voeding, zijn we van nature vooral aangewezen op zonlicht om te voorzien in onze behoefte aan deze belangrijke vitamine. Er is helaas lang niet altijd voldoende UVB-straling in het zonlicht om vitamine D te maken. Als regel wordt gesteld dat de huid pas vitamine D kan produceren wanneer de zon zo hoog staat dat de eigen schaduw korter is dan de lichaamslengte. Tijdens de herfst- en wintermaanden staat de zon te laag, als ze zich al laat zien. Men ziet dan ook dat de concentratie vitamine D3 in het lichaam afneemt naarmate de winter vordert.
Tot overmaat van ramp dragen we vaak bedekkende kleding en speelt het leven zich hoofdzakelijk af in huizen, scholen, kantoren en fabrieken. Dit zorgt voor een zeer beperkte blootstelling aan direct zonlicht.

Zonnebrandcrème

Het (goede) advies om zonnebrandcrème te smeren wanneer we wat langer in de zon verblijven geeft vervolgens de doodsteek aan onze vitamine D-productie. Een crème met zonnebrandfactor 8 vermindert de aanmaak van vitamine D twintigvoudig! Een blik in het schap van de drogist leert overigens dat factor 8 niet eens meer van deze tijd is. De meeste zonnebrandcrèmes zijn factor 20 of hoger. Bij netjes smeren wordt hiermee de vitamineproductie vrijwel volledig lamgelegd.

Ongeveer 20 minuten zonnebaden met je hele lichaam in de zomerzon kan wel zo’n 20.000 IE vitamine D opleveren. Gebruik je zonnebrandcrème met een hoge factor, dan blijft er al snel nog maar 200 IE over.
En, heel vervelend, je moet na het zonnebaden niet te veel zeep gebruiken op je huid. Met de zeep spoel je namelijk een deel van je huidvet weg met daarin de vitamine D. Vitamine D wordt langzaam vanuit het vetlaagje op je huid opgenomen in je lichaam.

Vitamine D-supplement

De beperkte aanwezigheid van vitamine D3 in de voeding, het wisselen van de seizoenen, het leven binnenshuis en de ‘sabotage’ van onze blootstelling aan direct zonlicht, maakt dat veel mensen voor een voedingssupplement met vitamine D3 kiezen. Zeker in de wintermaanden. Onze ‘Vitamins D3 & K2’ is een voordelig en kosteneffectief vitamine D-supplement.

Vitamine D heeft Vitamine K nodig!

Ga je vitamine D slikken? Neem die dan bij voorkeur samen met vitamine K2. Samen zorgen deze vitamines (onder meer) voor het behoud van normale botten.
Vitamine D zorgt voor de opname van calcium uit je voeding. Melk, yoghurt en andere zuivel bevatten een ruime hoeveelheid calcium. Vitamine K2 zorgt ervoor dat het calcium op de juiste plek in het lichaam terecht komt. Bij een gebrek aan vitamine K2 kan het lichaam het calcium moeilijk kwijt in de botstructuur en wordt calcium op ongewenste plaatsen in het lichaam afgezet.
Het is daarom goed om veel groenten te eten. Vooral groene bladgroenten zijn goede bronnen van vitamine K1. Het menselijk lichaam zet K1 vervolgens ten dele om in vitamine K2. Zowel vitamine K1 als K2 regelen dat calcium kan worden opgenomen in het botweefsel. Vitamine K2 is daarin echter effectiever dan K1.

Je zult dan ook begrijpen dat vitamine D met K2 een logische combinatie is voor in een voedingssupplement. En hier krijg je deze combinatie voor dezelfde prijs als een normaal vitamine D-supplement!

Dosering
Neem dagelijks 1 à 2 capsules in.
De capsules kunnen naar keus tegelijk of verdeeld over de dag worden ingenomen. Bij voorkeur innemen bij een vethoudende maaltijd. De vitaminen worden daardoor nog beter opgenomen.
Maximale dosering van 2 capsules per dag niet overschrijden.
Voedingssupplementen passen in een gezonde leefstijl maar zijn geen vervanging van een gevarieerde voeding. Een evenwichtige voeding bevat voldoende vitamines.

Waarschuwingen
De in dit supplement aanwezige vitamine K2 kan een invloed hebben op de werking van bepaalde bloedverdunners (vitamine-K-antagonisten). Gebruik dit supplement niet in combinatie met dit type medicatie zonder overleg met een arts. Andere bloedverdunners zoals aspirine vormen geen probleem.

Openingstijden

MAANDAG TOT EN MET VRIJDAG
10:00 uur – 22:00 uur

 

AFSPRAAK
We werken uitsluitend op afspraak

Onze nieuwsbrief